Gennem de seneste 2 år har vi i Solstrålen haft fokus på mange dele af den pædagogiske læreplan:
Forsætter arbejdet med implementeringen af dagsplan (stuens struktur) for hver enkelt stue med fokus på tydelig rollefordeling. Herunder fx fokus på at gøre børnekalenderen klar om morgen, rollefordelingen til samlingen og strukturen i overgange eksempelvis fra aktivitet til frokost.
Implementeringen af årshjul for lærerplanstemaerne og månedsplan for 2 mdr. herunder fokus på at sætte mål og introduktion til temaerne samt evalueringsprocesser.
At arbejde bredt og systematiseret med sprog og kommunikation. Alt fra implementering af sprogtrappen, arbejde med de ti sprogs strategier, opdatere og udvikle stuernes fysiske læringszoner til afholdes af sprogmøder i afdelingerne mm.
At styrke arbejdet med at bevægelseskultur i institutionen alt fra at igangsætte fælleslege, bygge motorik bane til fokus på den betydning det kan have for børnenes trivsel og udvikling, at der arbejdes systematisk med at styrke børnenes proprioceptive sans.
At forsætte arbejdet med ”Tryghedsskabende relationer og samspil” både i forhold til vores pædagogiske ansvar fx at ”se bag isbjerget” og hvordan skaber vi tryghed for det enkelte barn. Dette er der bl.a. blevet arbejdet ved at skabe rammer for refleksion på stuemøder. Samt at hele institutionen fik endnu et oplæg om ”Tryghedsskabende relationer og samspil” afholdt af områdets psykolog.
At få fastholde implementeringen af forældreskabspakken. Vi har særligt været optaget af at få skabt systematik for afholdelsen af forældresamtaler og kvalificere samtalerne ved brug af fælles skabeloner. Vi har også været optaget af at skabe systematik i overgangen fra vuggestue til børnehaven og fra børnehave til skole.
Generelt har vi også haft fokus på at tydeliggøre ”den røde tråd” mellem fx dagsplanen, månedsplanen og arbejdet med tryghedsskabende relationer. Vi har været optaget af at fastholde og revurdere huset systematikker således, at alle fx kender skabelonmappen. Samt at få skabt nye traditioner for afholdelse af fastelavn, julefest, sommerfest mm efter Corona perioden.
I denne evaluering har vi valgt særligt at beskrive;
Arbejdet med implementering og fastholdelse af dagsplanen samt tydelig rollefordeling. En rollefordeling hvor vi bruger begreberne Aktivitetsleder, understøtter og overblikker.
Implementering af årshjul for de 6 læreplanstema samt introduktion til læreplanstemaerne og evaluering af læreplanstemaet/aktiviteterne. Endvidere implementering af en månedsplan for 2 mdr. hvor personalet skal holde fokus på mål ift. perioden læreplansteam.
At arbejde bredt og systematiseret med sprog og kommunikation. Vi har implementeret sprogtrappen i vuggestuen og været i proces ift fx hvornår og hvordan denne skulle udarbejdes. Børnehaven har haft et forløb om de ti sprogs strategier. Vi har arbejdet med at kvalificere sprogarbejdet via sprogmøder i hver sin afdeling (vug og bh) samt haft fokus på at få opdatere og udvikle stuernes fysiske læringszoner efter corona.
Se yderligere informationer i vedhæftet fil – Evalueringen.