Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling

Social udvikling social udvikling

”Social udvikling er udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til, og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed.

Gennem relationer til andre udvikler børn empati og sociale relationer, og læringsmiljøet skal derfor understøtte børns opbygning af relationer til andre børn, til det pædagogiske personale, til lokal- og nærmiljøet, til aktivi­teter, ting, legetøj m.m.” Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 38-39

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes sociale udvikling?

Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:

Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Social udvikling

Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag

Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer.

På alle stuerne i Solstrålen deler vi hver formiddag børnene op i mindre grupper, hvor vi blandt andet fokuserer på at skabe grupper, hvori det enkelte barn har gode forudsætninger for både at udvikle på og skabe nye relationer til de andre børn. Børn er forskellige og derfor vil aktiviteten i en gruppe ofte tage udgangspunkt i et fælles tredje, sådan at alle børn, på trods af forskellige forudsætninger, kan deltage.

En aktivitet kunne eksempelvis være, at en mindre gruppe af børn, samt en tryg voksen fra stuen, satte sig rundt om et bord og legede med modellervoks. I en sådan aktivitet kan alle børn deltage, selvom børnene er forskellige steder i deres udvikling, fordi det enkelte barn har mulighed for at sidde med sit eget modellervoks. Alligevel vil en aktivitet som denne åbne op for en fælles samtale, hvori alle børn har mulighed for at deltage og hvor den voksne kan sikre, at alle bliver hørt, hvis de har lyst. Måske er et barn god til at lave en snegl af modellervoks, mens et andet barn har ikke lært dette endnu. Ved at opfordre det første barn til at hjælpe det andet barn, øver vi både dét at give hjælp og dét at modtage hjælp. Børnene bliver opmærksomme på dét, at vi er forskellige og hvordan man kan hjælpe hinanden, samt øver sig i at løse problemer sammen og udvise omsorg for hinanden, lige som de oplever at indgå i et positivt inkluderende fællesskab, hvilket også har en betydning i forhold til dannelsen af sociale relationer til de andre børn – også til de børn, som eksempelvis er yngre eller ældre, eller som kan mere eller mindre end dem selv.