Kommunikation og sprog
”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale.
Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.” Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 40-41
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes kommunikation og sprog? Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø: Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Kommunikation og sprog Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer. I Solstrålen lægger vi stor vægt på en anerkendende, imødekommende og lydhør kommunikation. Det er særligt vigtigt, at alle børn mødes af nysgerrige voksne, som både støtter børnene i at sætte ord på deres oplevelser, samt voksne som sikrer sig, at de har forstået det enkelte barns oplevelse og perspektiv. Vi er meget opmærksomme på, at vi som voksne er gode rollemodeller for børnene, også i forhold til kommunikation. Vi lægger, i Solstrålen, stor vægt på, at alle bliver mødt med et ”godmorgen” og et ”tak for i dag”, lige som at vi sikrer, at vores kommunikation er positiv og alderssvarende, sådan at alle børn føler sig talt med og ikke til. En måde hvorpå vi i børnehaven i Solstrålen blandt andet arbejder med at støtte børnene i udviklingen af deres sprog, er når vi i mindre grupper benytter os af plancherne fra ”Fri for mobberi”. Plancherne viser typisk et billede af en situation, hvor et barn eksempelvis bliver drillet, ser trist ud eller er vred over noget. Børnene får her mulighed for at sætte ord på følelser og de tanker der kommer op, når de ser billedet af situationen. Den voksne er nysgerrig på børnenes tanker og spørger ind til, samt hjælper med at sætte ord på dét, børnene forklarer. I Solstrålens vuggestue er vi meget opmærksomme på at spejle børnenes ansigtsmimik, og sætte ord på barnets følelser dagen igennem. I konfliktsituationer børnene imellem, sætter vi ligeledes ord på barnets intentioner for at hjælpe barnet til at forstå sig selv og bruge sin kommunikation aktivt i samspillet med de øvrige børn. Vi arbejder med dette, for at give børnene mulighed for at udvikle deres sprog og have bedre forudsætninger for at kunne sætte ord på deres egen oplevelse, lige som vi skaber en fælles snak om dét at indgå i og løse konflikter, som børnene kan profitere af i deres sociale fællesskaber. |