Natur, udeliv og science
”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.
Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.” Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 44-45
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
|
Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø, at børnene gør sig erfaringer med natur, udeliv og science? Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:
I Solstrålen er vi så heldige at have Skolehaverne lige ved siden af, hvilket vi benytter os rigtig meget af, da vi flere gange om ugen går på ture dertil. Vi ønsker, at børnene oplever glæden ved at færdes i naturen og vægter derfor aktiviteter i naturen meget højt. Vi oplever, at børnene lærer vores nærområde at kende og at de har lyst til at vise vejen, som de kender så godt. Når vi er i naturen, taler vi om årstider og vejr-fænomener, og børnene har mulighed for at reflektere over, hvad vejret betyder for eksempelvis vores påklædning og vores sanser. Vi taler også om, hvordan vejret og årstiderne påvirker planter og træer – og opdager, hvordan der kun i perioder eksempelvis kan findes kastanjer, æbler på træerne, påskeliljer og mælkebøtter til kaninerne. I Skolehaverne taler vi meget om, hvordan vi drager omsorg for både planter og dyr, samt hvorfor det er vigtigt. Vi samler ting i naturen og taler om, hvad vi finder og hvad vi kan bruge det til. Dette kan eksempelvis være lange grene, som man kan bruge til sværd, kastanjer man kan bruge til kastanjedyr og regnorme, som man kan fodre hønsene med. I Solstrålen er vi på legepladsen, uanset om det regner eller sner. Vi taler med børnene om betydningen af den rigtige påklædning og inspirerer børnene til, hvilke muligheder legepladsen har, når det eksempelvis regner, sner eller solen skinner. Dette kunne blandt andet være, at regnen betyder, at vi kan finde en masse snegle eller at varmen fra solen gør, at vi kan lege med vand og bade på legepladsen. |